Pages

Selasa, 25 Oktober 2011

Keajaiban otak manusia


Akal terletak pada otak,akal juga yang membedakan antara manusia dan binatang.Tapi tahukah anda semua bahwa otak manusia mempunyai 10 hingga 15 billion neuron. Disamping neuron,terdapat juga synaps didalam otak manusia.Synaps berfungsi sebagai penghubung antara neuron-neuron yang ada dalam otak manusia.Jumlah synaps itulah yang menentukan tahap kecerdasan otak kita.. .Jumlah synaps dalam otak kita biasanya berjumlah 10 trilion,tapi tak semuanya berfungsi dengan dengan baik dan tahukah anda 25000 neuron hanyalah sebesar ujung sebatang jarum..

Berat otak lebih kurang 1.5 KG iaitu 1/40 berat badan kita. Otak terbahagi kepada 3 bagian yaitu otak Neocartex,Otak Mamalian dan otak reptilian.Pulsa saraf dalam badan manusia bergerak dengan kelajuan 0.5m sesaat ke 100m sesaat(rujukan:Heimler dan Lockard).Otak Neocartex terbahagi kepada 2 cerebrum yaitu otak kanan dan otak kiri.Otak kanan adalah otak artistic sedangkan otak kiri adalah otak logic.Selain daripada itu,dalam otak kita mempunyai neuron,apa itu neuron? Neuron mengandungi bahan sel yang saling bersambung di antara satu sama lain untuk melakukan denyutan saraf dan melakukan proses membuat maklumat diantara satu neuron dengan neurin yang lain.

Dr Roger Sperry dari Institusi Teknologi California pada tahun 1965 telah memberi teori bahawa otak kiri dan otak kanan yang dipercayai dan digunakan sehingga kini hanyalah baru menggunakan 10% daripada poternsi otak, lagi 90% menunggu untuk dikembangkan.
 
Selain dari itu,otak juga boleh dikembangkan melalui rangsangan bersepadu otak yang menyeluruh. Otak juga begitu,otak perlukan rangsangan untuk dikembangkan.Anda semua pasti tertanya-tanya bagaimana untuk merangsangnya?Menurut Dr Tuah perkara ini boleh dilakukan dengan masuk di lebih dari satu bidang dalam hidup kita semua>Dan lebih baik jika bidang tersebut tidak ada kaitan langsung dan berbeda sekali antara satu sama lain.
 
Didalam subjek management yang saya pelajari terdapat sub topic yang berkitan dengan pengkhususan kerja.Kesan dari pengkhususan kerja pada mulanya ia akan menyebabkan produktiviti kita meningkat tapi lama kelamaan ia akan menyebabkan produktivitas merosot.Kenapa ia merosot karena bosan melakukan perkara yang sama. Begitu jugalah dengan otak kita,jika kita hanya menumpukan pada satu bidang/penulisan/subjek ia akan menyebabkan kita bodoh dalam bidang lain dan kita akan merasa bosan dengan apa yang kita lakukan seharian dalam hidup kita.Dan kemungkinan kita akan mengalami satu penyakit otak yang dinamakan dengan nama Alzheimer kerana membazirkan peranan otaknya yang lain.

Otak adalah satu anugerah yang tidak ternilai yang dianugerahkan oleh Allah kepada hambaNYA. Ada beberapa fakta sains dan kata-kata hikmah yang boleh dijadikan panduan kita semua.

* glukosa membangkitkan 20/25 watt elektrik yang membuat otak kita berfungsi. Otak menggunakan 2/3 daripada keseluruhan glukosa dalam badan-[Dr Roger B Yepsen dalam bukunya “how to boots your brain power”
* Tenaga untuk belajar terpancar melalui ketenangan,sebelum belajar letakkan minda dalam wadah bersedia dan mood yang baik dan positif.(kata-kata hkmah)
* Otak memerlukan 20% pada jumlah oksigen yang diperlukan oleh setiap badan. Setiap 5 menit lebih kurang 1 pain darah mengalir kedalam otak.
* The only educated man is the one who has learned how to learn.( kata-kata hkmah)

Orang yang gagal ialah orang yang tidak melaksanakan suatu tugas dengan mengikuti rancangan yang telah dirancangkannya.

0 komentar:

Posting Komentar